سپهر بتن یزد با هدف توسعه کیفیت و جهانی شدن استاندارد ها

سپهر بتن یزد با هدف توسعه کیفیت و جهانی شدن استاندارد ها

بچینگ بتن یا بچینگ پلانت چیست و اجزای آن کدام است؟

فهرست مطالب
بچینگ بتن

بتن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در انواع ساخت‌وسازها به کار برده می‌شود. اما مهم‌ترین عامل در تولید یک بتن باکیفیت، ترکیب صحیح مواد اولیه و ایجاد یک بتن همگن است. بچینگ بتن یا بچ پلانت یا بچینگ پلانت، یک از تجهیزات اصلی صنعت ساختمان سازی است که برای این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای خرید و اطلاع از قیمت بتن آماده باکیفیت به وب‌سایت سپهر بتن مراجعه کنید.

ترکیب سیمان، سنگ‌دانه‌ها، ماسه، سیمان و مواد افزودنی دیگر توسط دستگاه بچینگ پلانت انجام می‌شود که محصول خروجی از آن بتن مرغوب و قابل استفاده در انواع سازه‌ها از ساختمآن‌های غول پیکر تا پل‌ها، سدها و ساختمان‌های مسکونی می‌باشد.

مجله سپهر بتن یزد در این مقاله پس از معرفی کوتاهی از دستگاه بچینگ و تاریخچه‌ی آن، به طور مفصل به توضیح انواع بچینگ بتن، اجزا بچینگ پلانت، نحوه کارکرد و کاربردهای آن می‌پردازد. . اگر برای شما این سوالات پیش آمده است که “بچینگ بتن چیست؟” و یا “دستگاه بچینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟” مطالعه‌ی این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

بچینگ پلانت چیست؟

تولید بتن به روش دستی امروزه به طور کامل منسوخ شده است و در اکثر ساخت و سازها از بتن آماده استفاده می‌شود. تولید بتن آماده به کمک دستگاهی انجام می‌شود که به آن بچینگ بتن می‌گویند. این دستگاه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بتن را با توجه به طرح اختلاط بتن و نسبت‌های مشخص شده با یکدیگر ترکیب می‌کند و از قسمت تخلیه بتن باکیفیت مورد نظر خارج می‌شود.

به هر مرحله ریزش بتن یک بچ گفته می‌شود و به دستگاهی که مرتباً بتن تولید می‌کند بچینگ می‌گویند. دقت دستگاه بچینگ در تولید بتن مرغوب بسیار مهم است. استفاده از این دستگاه علاوه بر تولید بتن با کیفیت بالاتر، زمان تولید بتن را تا مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

بچینگ پلانت چیست؟

تاریخچه بچینگ بتن

تا پیش از اوایل قرن بیستم، تولید بتن به صورت دستی توسط کارگران ساختمانی انجام می‌شد. اما هم‌زمان با گسترش ساختمان سازی و جایگاه بتن در صنعت ساخت‌وساز، این روش‌ها پاسخگوی حجم بتن مورد نیاز نبودند و رفته‌رفته دستگاه‌های میکسر بتنی جایگزین روش‌های دستی شدند. با بزرگ‌تر شدن میکسرها در سال‌های بعد، دستگاه‌های بچینگ تولید شدند که به دلیل کارایی بالا، کنترل رایانه‌ای طرح اختلاط بتن و همچنین مصرف انرژی بهینه مورد استقبال قرار گرفتند.

ضرورت و اهمیت بچینگ

استفاده از بچینگ بتن به دلایل زیر ضروری است:

  • به کمک دستگاه بچینگ بتن می‌توانیم بتن آماده در حجم بالا تولید کنیم.
  • استفاده از دستگاه بچینگ، باعث می‌شود بتن تولید شده کیفیت یکسان و مشخص داشته باشد.
  • دستگاه بچینگ بتن بر اساس طرح اخلاطی که به دستگاه داده شده تولید می‌کند.
  • بتن تولید شده توسط دستگاه بچینگ، کیفیت بسیار بالایی دارد و برای استفاده در ساختمآن‌های بلند و برج‌ها که استحکام در آن‌ها دارای اهمیت ویژه است، مناسب می‌باشد.

انواع بچینگ بتن

بچینگ بتن به انواع تولید بتن خشک، تولید بتن تر، بچینگ ثابت و بچینگ متحرک تقسیم می‌شوند.

انواع بچینگ بتن

– بچینگ ترانزیت (تولید بتن خشک)

بچینگ ترانزیت یکی از انواع بچینگ پلانت ها می‌باشد که در آن پس از تعیین وزن مواد اولیه، سیمان، آب و سنگ‌دانه‌ها وزن‌کشی شده و داخل تراک میکسر ریخته می‌شوند. این مواد در طول مسیر حمل و نقل مخلوط شده و آب نیز با تکیه بر وضعیت بچینگ یا در طول مسیر به مواد اضافه می‌شود.

– بچینگ مرکزی (بتن تر)

در بچینگ‌های تولید بتن تر، تمام مواد اولیه شامل سیمان، ماسه، آب و سنگ‌دانه‌ها با یکدیگر ترکیب شده و سپس به محل ساخت سازه منتقل می‌شوند. اما اگر فاصله محل سازه تا بچینگ زیاد باشد ممکن است بتن در طول مسیر کیفیت خود را از دست بدهد. برای رفع این مشکل، ابتدا سیمان، شن و ماسه با یکدیگر ترکیب شده و پس از آنکه بچینگ به فاصله معینی از مکان ساخت‌وساز رسید، آب نیز به این مواد اضافه می‌شود.

– بچینگ پلانت ثابت

بچینگ‌های ثابت در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که پروژه بسیار بزرگ و حجم بتن مورد نیاز زیاد باشد. این بچینگ‌ها در یک مکان مشخص با فاصله زیاد از محل ساخت و ساز قرار می‌گیرند و بتن توسط دستگاه میکسر به محل ساختمان سازی منتقل می‌شود.

– بچینگ متحرک

بچینگ‌های متحرک برای پروژه‌های در ابعاد کوچک‌تر مناسب هستند و مهم‌ترین مزیت آن‌ها کاهش هزینه‌ی حمل و نقل بتن است. پس از پایان پروژه کارفرما می‌تواند این دستگاه را به محل پروژه‌ی جدید منتقل کند.

اجزای تشکیل دهنده بچینگ بتن

آشنایی با اجزای بچینگ پلانت در به کارگیری صحیح و اصولی این دستگاه و همچنین کاربری بهینه این دستگاه بسیار موثر خواهد بود. اجزای بچینگ بتن در ادامه لیست شده‌اند که هر کدام از آن‌ها وظیفه‌ای را بر عهده دارند.

  1. میکسر
  2. سیلوی ذخیره سیمان
  3. باسکول سیمان
  4. منبع یا استخر ذخیره آب
  5. فیدر یا مخازن شن و ماسه
  6. باسکول شن و ماسه
  7. اتاق اپراتور (برای مدیریت طرح اختلاط بتن)
  8. حلزونی‌های انتقال سیمان (برای انتقال سیمان از سیلوها به باسکول)
  9. کنتور آب
  10. دیگ بچینگ بتن یا میکسر (انواع مختلف میکسرهای Tilt، Twin Shaft و Pan مورد استفاده قرار می‌گیرند که میکسرهای Twin Shaft بتن با حجم و کیفیت بالاتری را تولید می‌کنند)

نحوه کار بچینگ بتن

می‌دانیم وظیفه اصلی بچینگ پلانت، توزین مصالح اولیه متناسب با طرح اختلاط بتن و مخلوط نمودن آن‌ها می‌باشد؛ اما طرز کار دستگاه بچینگ بتن چگونه است؟

دستگاه بچینگ این کار را در چهار مرحله انجام می‌دهد:

  1. در مرحله‌ی نخست راه‌اندازی بچینگ بتن، سیستم کنترل میکسر به برق متصل می‌شود و پردازش‌های اولیه مربوط به اسلمپ بتن، گرید بتن و خصوصیات دیگر بتن را انجام می‌دهد.
  2. مقدار مواد اولیه در مرحله‌ی قبل مشخص شده‌اند که در این مرحله سوپاپ مخزن سیمان باز شده و با حرکت تسمه نقاله، سیمان به قیف توزین منتقل می‌شود.
  3. در این مرحله درب قیف توزین برای ورود مقدار مشخصی از آب و مواد افزودنی دیگر باز می‌شود. سپس مواد اولیه توسط میکسر بچینگ مخلوط می‌شوند.
  4. در مرحله‌ی پایانی درب میکسر بتن باز می‌شود تا بتن‌ها بادقت داخل کامیون حمل بتن ریخته بشوند. این مرحله باید با دقت و سرعت کافی انجام بشود و بتن‌ها در حداقل زمان ممکن به مکان ساخت‌وساز منتقل بشوند.
نحوه کار بچینگ بتن

کاربرد بچینگ بتن

بچینگ ‌پلانت‌ها علاوه بر افزایش کیفیت بتن و تولید بتن با سطح صاف، در کاهش زمان ساخت‌وساز و هزینه‌ها نیز تأثیرگذار هستند و در موارد زیر کاربرد دارند:

  • ساخت فونداسیون، دیوارها و سایر اجزای ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‌های غول‌پیکر و برج‌ها
  • ساخت پایه‌ها و عرشه‌های پل‌ها
  • ساخت بدنه و قسمت‌های مختلف سد
  • ساخت انواع جاده‌ها، بزرگ‌راه‌ها و فرودگاه‌ها
  • ساخت کارخانه‌ها، انبارها و پروژه‌های صنعتی دیگر
مواد و اجزای تشکیل دهنده بتن

تامین کننده بتن آماده در استان یزد و مهریز با سپهر بتن

مزایای بچینگ بتن

  • کیفیت بتن تولید شده توسط بچینگ بسیار بالا می‌باشد.
  • به دلیل حذف فضای ذخیره‌سازی، استفاده از دستگاه بچینگ بهینه است.
  • زمان تولید بتن و همچنین بتن ریزی کاهش پیدا می‌کند.
  • بتن با دقت بالا و دقیقاً مطابق با درخواست مهندس (بر اساس طرح اختلاط بتن) تولید می‌شود.
  • بتن تولید شده کاملاً همگن است.
  • کارخانه‌های تولید بچینگ بتن آماده در خارج از شهر قرار دارند و بتن توسط کامیون میکسر به محل ساخت‌وساز منتقل می‌شود.
  • آلودگی صوتی و گرد و خاک در محل ساخت‌وساز کاهش پیدا می‌کند.
  • در پروژه به نیروی کار کمتری نیاز داریم.

نتیجه گیری

شرکت سپهر بتن یزد با بیش از 10 سال ارائه‌ی خدمات هماهنگ و یک پارچه در صنعت بتن سازی، یکی از شرکت‌های شناخته شده بتن مهریز و بتن یزد در این حوزه است که به دلیل تولید انواع بتن‌های آماده با عیار مختلف، توجه و اعتماد فعالان صنعت ساخت‌و‌ساز کشور را به خود جلب نموده است.

مزایای بچینگ بتن
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت سفارش بتن آماده

جهت سفارش بتن آماده، لطفا اطلاعات مورد نظر در فرم زیر را وارد نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.